DIAGkennisplein

Op het DIAGkennisplein is van alles te vinden wat met adaptief gedrag en adaptieve vaardigheden te maken heeft, voor iedereen die wat te maken heeft met de zorg en ondersteuning van mensen met een matige tot zeer ernstige verstandelijke beperking. Van ervaringsverhalen en praktische tips tot wetenschappelijke artikelen. Op dit DIAGkennisplein delen we kennis: je kunt er halen én brengen. Dus als je een vraag hebt of je wilt ook iets delen, laat het ons dan weten.

Ervaringsverhalen

Active Support en adaptieve vaardigheden – leren door ervaren9 maart 2023‘Mijn dochter Yrsa is een vrolijke jonge vrouw (18+), die graag de wereld ontdekt. Yrsa heeft ernstige meervoudige beperkingen (EMB), maar deze afkorting gebruiken wij  liever voor Elke Mogelijkheid Benutten. Bijvoorbeeld bij het helpen bij taakjes in het huishouden.’   Adaptieve vaardigheden – lezen1 maart [...]

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over adaptief gedrag en adaptieve vaardighedenWat is adaptief gedrag? Adaptie betekent letterlijk 'aanpassen aan'. Adaptief gedrag is gedrag dat goed is aangepast aan bepaalde omstandigheden (zie ook: herseninstituut.nl). Wat zijn adaptieve vaardigheden? Adaptieve vaardigheden zijn vaardigheden die je nodig hebt om goed in de eigen omgeving te kunnen functioneren. Dit heeft vaak ook [...]

Over Adaptief Gedrag

Lezen over adaptief gedrag – Stichting Milo20 september 2022Een onderhoudend en interessant verhaal over adaptieve vaardigheden vind je op de website van Stichting Milo:   Over hoe we leren 20 september 2022Kinderen leren door te kijken naar anderen. Ouders op hun beurt kijken heel goed naar wat hun kind al kan en hoe ze hen het [...]

Praktische handvatten

Active Support en adaptieve vaardigheden – leren door ervaren9 maart 2023‘Mijn dochter Yrsa is een vrolijke jonge vrouw (18+), die graag de wereld ontdekt. Yrsa heeft ernstige meervoudige beperkingen (EMB), maar deze afkorting gebruiken wij  liever voor Elke Mogelijkheid Benutten. Bijvoorbeeld bij het helpen bij taakjes in het huishouden.’   Hoe leer je vaardigheden aan? [...]